محافظت از مانیتور و سیستم
صفحه 1 از 1
محافظت از مانیتور و سیستم
هر چند جایگزین كردن مانیتورها كم دردسرتر از درایودیسكسخت است اما مانتیورها گرانتر هستند. مانیتورها بر اساس دو نوع مكانیزم كلی ساخته میشوند .
۱) CRT : (لامپ اشعه كاتدی
از این نوع مانیتور بیشتر در كامپیوترهای رومیزی استفاده میشود، البته این نوع مانیتورها سنگین و حجیم هستند.
۲) LCD : (نمایشگرهای كریستال مایع
این نوع صفحهی نمایش دارای ضخامت كمی میباشد و از آن بیشتر در ساخت كامپیوترهای كتابی استفاده میشود البته امروزه این نوع مانیتورها را در كامپیوترهای رومیزی، روز به روز بیشتر میبینیم (اما به علت قیمت بالای آن هنوز برای كامپیوترهای رومیزی به صورت متداول در نیامده است).
نمایشگر یا مانیتور
مانیتورها دیرتر از دیگر اجزای اصلی كامپیوتر از رده خارج میشوند و طولانیترین سرویس را به شما میدهند. شما با خیال راحت میتوانید روی این جزء از كامپیوترتان سرمایهگذاری كرده و پس از گذشت بیش از ۵ سال هنوز آن را قابل استفاده بیابید در حالی كه هنوز از دور خارج نشده است. صفحه نمایشگر مسطح كه متداولترین تكنولوژی بكار رفته در آن تكنولوژی LCD میباشد وارد بازار شده است. اما نگران نباشید زیرا به علت قیمت بالا هنوز قادر به تسخیر بازار نمیباشد، لذا شما نیازی به تعویض مانیتورتان با ندارید.
وجه مشترك مانیتورهای CRT و LCD آنست كه مقدار و نوع استفادههایی كه از آنها میشود فاكتور مهمی در تعیین عمر مفیدشان است.
پیكسلهای صفحه نمایش با گذشت زمان بر اثر بمباران الكترون در CRT و فوتونها در LCDهای ماتریس فعال فرسوده میشوند.پس از فرسوده شدن پیكسلها حتی وقتی مانیتور خاموش است شما سایهای از تصویر را بر صفحه نمایش مشاهده میكنید كه به این پدیده Burn-in میگویند.
البته مانتیورهای LCD كمتر در معرض این نوع خرابی هستند، اما این به مفهوم مصون بودن كامل آنها نمیباشد. LCDها دچار مشكل دیگری میشوند. گاهی اوقات بعضی از پیكسلهای صفحه نمایش LCD خراب میشوند، به طوری كه حساسیت خود را نسبت به نور از دست میدهند و همیشه به رنگ سفید دیده میشوند (این پیكسلها وقتی مانیتور روشن است به رنگ سفید دیده میشوند و وقتی مانیتور خاموش است شما چیزی را روی صفحه نمایش مشاهده نمیكنید). مانیتورهای LCD از نوع Active-matrix از یك لامپ استفاده میكنند. این لامپ فلورسنت میتواند ۱۵۰۰۰ ساعت كار كند كه معادل با ۲۰ ماه كار مداوم است. وقتی لامپ ضعیف شود و یا بسوزد، میتوانید با تعویض لامپ، مشكل مانیتور را حل كنید. شما میتوانید اقداماتی را جهت افزایش عمر مفید مانیتور خود اجرا كنید.
اول و مهمتر از همه این كه اگر برای زمان نسبتاً طولانی قصد استفاده از كامپیوتر را ندارید، مانیتور را خاموش كنید، مثل وقتی كه محل كار خود را تا روز بعد ترك میكنید دوم این كه با استفاده از پیچ تنظیم درخشندگیِ صفحه نمایش، میزان درخشندگی را كاهش دهید. زیرا درخشندگی بیشتر به مفهوم جریان بالاتر است و این كار از عمر مفید لامپ فلورسنت مانتیور LCD میكاهد. سوم، حتماً یك محافظت كنندهی صفحه نمایش استفاده كنید این مسأله از پدیده Burn -in كه در قبل توضیح داده شد، حتی در مانیتورهای LCD جلوگیری میكند.
چهارم، میزان نوساناتی كه مانیتور احتمال دارد در موقع كار داشته باشد را به حداقل برسانید، این نكته را بخصوص در مورد مانیتورهای كامپیوترهای كتابی مورد توجه قرار دهید. پنجم، امروزه پیكسلهای از بین رفته به عنوان ملاكی برای تعیین میزان عمر LCD ها بكارمیروند. دقت كنید كارخانهای كه مانیتور را از آن میخرید در صورت بروز مشكل، سیاستهای مناسبی برای جایگزین كردن مانیتور ارایه داده باشد. (مثلاً در مورد مانیتور LCD وجود ۲-۳ پیكسل از كار افتاده (نقاط سفید) به مفهوم از رده خارج بودن آن مانیتور است) و بالاخره صفحه نمایش را با مادهای غیر آمونیاكی و غیر الكلی پاك كنید شما میتوانید به جای آن كه شیشه پاككن را مستقیماً روی صفحه نمایش بریزید، محلول را بر روی دستمال گردگیری پاشیده، سپس صفحه نمایش را پاك كنید.
● محافظت از نوسانات برق
به غیر از عوامل داخلی كه كامپیوتر شما را تهدید میكنند، عوامل دیگری نیز وجود دارند كه سیستم شما را در معرض خطر قرار میدهند. این عوامل عبارتند از افزایش و كاهش ولتاژ برق و قطع ناگهانی برق. در هر ماه سیستم برق منزل شما بارها در معرض خطرهای مطرح شده قرار میگیرد و این وظیفهی دستگاه محافظ افزایش برق است كه از كامپیوتر شما در برابر این گونه تغییرات ناگهانی برق محافظت كند. غالب مردم از این امر بیاطلاع هستند كه خطوط تلفن نسبت به خطوط برق بسیار خطر سازتر بوده و در این خطوط هم نوسانات برق وجود دارد. لذا در موقع تهیهی دستگاه محافظ افزایش برق، لازم است در صورت امكان دستگاهی را تهیه كنیم كه محافظت از خطوط تلفن را نیز پشتیبانی كند.
برای محافظت از افزایش برق، روشهای گوناگونی وجود دارد. اما متأسفانه هر چه محافظت كنندهی شما بیشتر در معرض تغییرات ناگهانی برق باشد، به مرور از قدرت محافظت كنندگی آن كاسته میشود. غالب محافظت كنندهها به خاطر وظایف خود به مرور خراب میشوند. زمانی كه محافظتكنندهی شما از انجام وظایف خود باز ایستاد، زمانی است كه تغییرات جریان و ولتاژ میتواند به كلیهی تجهیزات جانبی سیستم صدمه بزند.
یك محافظتكننده خوب در كلیه موارد ذكر شده میتواند از سیستم شما محافظت كند، بجز وقتی كه صاعقه به كابل ورودی برق منزل اصابت كند كه باعث القاء جریان قوی بر روی آن میشود. برای تجهیز كامپیوتر خود با بهترین امكانات موجود حفاظتی، لازم است كهUPS تهیه كنید. اما از آنجایی كه UPS گرانتر است و كمتر به كار میرود، به همین دلیل بحث راجع به UPS را كنار میگذاریم و به بحث دربارهی محافظت كنندهها میپردازیم.
وقتی مشاهده میكنید كه یك محافظت كننده برق؛ دیگر سیستم شما را به درستی حفاظت نمیكند، آن را دور بیاندازید و به جای آن حفافظت كنندهی دیگری تهیه كنید كه با استاندارد UL ۱۴۴۹ SecondEdition سازگار باشد. SVR حد بالای ولتاژی است كه دستگاه محافظت كننده آن را از خود عبور میدهد، كه بهترین مقدار آن ۳۳۰ ولت و كمتر از آن میباشد. به استاندار UL زمینهای الحاق شده كه عمر دستگاههای محافظ برق را طبقهبندی میكند. این استاندارد دارای سه درجه میباشد. درجه A از نظر كیفیت بهترین درجه در میان درجات A,B,C میباشد. وسیلهای كه شما میخرید حتما باید دارای ضمانت نامهی طول عمر و یا چراغهایی كه بتوانند موفقیت محافظت كننده را از نظر میزان كارایی نشان دهند، باشد تا در زمان مناسب بتوانید محافظت كننده را تعویض و یا تعمیر كنید.
● محافظت از مابقی سیستم
دیگر اجزای كامپیوتر شما نیز عمر محدودی دارند. حتی CPU و دیگر مدارهای مجموعه مثل تراشههای حافظه و كارتهای توسعه نیز خراب میشوند. یكی ازعواملاصلی خارجی كه كامپیوتر شما را تهدید میكند، تخلیهی بار الكتریستهی ساكن (ESD) است. هنگامی كه لباس پشمی به تن دارید و یا پای خود را روی فرش میكشید، اگر دستگیرهی در را لمس كنید شوك كوچكی به شما وارد میشود كه نتیجه تخلیهبار الكتریسته ساكن است. مدارهای مجموعهی درون كامپیوتر شما نسبت به تخلیهی بار الكتریسته ساكن (ESD) فوقالعاده حساس هستند و این عامل میتواند موجب خرابی آنها بشود .
لذا هر بار كه درِ Case را بر میدارید، لازم است تمامی موارد احتیاطی توصیه شده را اجرا كنید تا الكتریستهی ساكن به سیستم شما صدمه نزند. به علاوه وقتی CPU را با سرعتی بالاتر از سرعت تعریف شده برای آن بكار میاندازید باعث بروز مشكلات متعددی برای CPU در اثر تولید حرارت بالاتر میشوید. تمام CPUها به علت عبور الكترون از مدارات آنها، تولید گرما میكنند و هر چه CPU در محیط گرمتری كار كند عمر مفید آن نیز كوتاهتر خواهد بود. لذا تمام آنچه كه شما به منظور حفظ طول عمر CPU خود میتوانید انجام دهید آن است كه مواظب باشید CPU خیلی داغ نشود. در شرایطی كه متوجه شدید CPU از شدت گرما قابل لمس نیست اولاً چك كنید آیا درِ Case به درستی بسته است و حتماً یك فن(Fan) و یا یك خنككننده قویتر نصب كنید تا از داغ شدن بیش از حد CPU جلوگیری كنید.
دستگاههای ورودی مثل صفحه كلید و ماوس این قدر مقاوم هستند كه تا مدتهای مدیدی برای شما كار كنند. هرگاه مایعی روی صفحه كلید ریخت قبل از تمیز كردن حتما" اول اتصال كابل صفحه كلید به كامپیوتر را جدا كنید و سپس بگذارید تا كاملاً خشك شود. اگر ماوس را تمیز نگه دارید، همواره میتوانید به خوبی از آن استفاده كنید. همواره با قراردادن و حركت ماوس بر روی Padهایی كه بدین منظور تهیه شده میتوانید از مشكلات كوچكی كه گرد وغبار به وجود میآورد، جلوگیری كنید. به علاوه هر گاه قسمتی از كامپیوتر خود را تمیز میكنید حتماً دستوراتی را كه در دفترچه راهنمای آن قید شده، رعایت كنید.
۱) CRT : (لامپ اشعه كاتدی
از این نوع مانیتور بیشتر در كامپیوترهای رومیزی استفاده میشود، البته این نوع مانیتورها سنگین و حجیم هستند.
۲) LCD : (نمایشگرهای كریستال مایع
این نوع صفحهی نمایش دارای ضخامت كمی میباشد و از آن بیشتر در ساخت كامپیوترهای كتابی استفاده میشود البته امروزه این نوع مانیتورها را در كامپیوترهای رومیزی، روز به روز بیشتر میبینیم (اما به علت قیمت بالای آن هنوز برای كامپیوترهای رومیزی به صورت متداول در نیامده است).
نمایشگر یا مانیتور
مانیتورها دیرتر از دیگر اجزای اصلی كامپیوتر از رده خارج میشوند و طولانیترین سرویس را به شما میدهند. شما با خیال راحت میتوانید روی این جزء از كامپیوترتان سرمایهگذاری كرده و پس از گذشت بیش از ۵ سال هنوز آن را قابل استفاده بیابید در حالی كه هنوز از دور خارج نشده است. صفحه نمایشگر مسطح كه متداولترین تكنولوژی بكار رفته در آن تكنولوژی LCD میباشد وارد بازار شده است. اما نگران نباشید زیرا به علت قیمت بالا هنوز قادر به تسخیر بازار نمیباشد، لذا شما نیازی به تعویض مانیتورتان با ندارید.
وجه مشترك مانیتورهای CRT و LCD آنست كه مقدار و نوع استفادههایی كه از آنها میشود فاكتور مهمی در تعیین عمر مفیدشان است.
پیكسلهای صفحه نمایش با گذشت زمان بر اثر بمباران الكترون در CRT و فوتونها در LCDهای ماتریس فعال فرسوده میشوند.پس از فرسوده شدن پیكسلها حتی وقتی مانیتور خاموش است شما سایهای از تصویر را بر صفحه نمایش مشاهده میكنید كه به این پدیده Burn-in میگویند.
البته مانتیورهای LCD كمتر در معرض این نوع خرابی هستند، اما این به مفهوم مصون بودن كامل آنها نمیباشد. LCDها دچار مشكل دیگری میشوند. گاهی اوقات بعضی از پیكسلهای صفحه نمایش LCD خراب میشوند، به طوری كه حساسیت خود را نسبت به نور از دست میدهند و همیشه به رنگ سفید دیده میشوند (این پیكسلها وقتی مانیتور روشن است به رنگ سفید دیده میشوند و وقتی مانیتور خاموش است شما چیزی را روی صفحه نمایش مشاهده نمیكنید). مانیتورهای LCD از نوع Active-matrix از یك لامپ استفاده میكنند. این لامپ فلورسنت میتواند ۱۵۰۰۰ ساعت كار كند كه معادل با ۲۰ ماه كار مداوم است. وقتی لامپ ضعیف شود و یا بسوزد، میتوانید با تعویض لامپ، مشكل مانیتور را حل كنید. شما میتوانید اقداماتی را جهت افزایش عمر مفید مانیتور خود اجرا كنید.
اول و مهمتر از همه این كه اگر برای زمان نسبتاً طولانی قصد استفاده از كامپیوتر را ندارید، مانیتور را خاموش كنید، مثل وقتی كه محل كار خود را تا روز بعد ترك میكنید دوم این كه با استفاده از پیچ تنظیم درخشندگیِ صفحه نمایش، میزان درخشندگی را كاهش دهید. زیرا درخشندگی بیشتر به مفهوم جریان بالاتر است و این كار از عمر مفید لامپ فلورسنت مانتیور LCD میكاهد. سوم، حتماً یك محافظت كنندهی صفحه نمایش استفاده كنید این مسأله از پدیده Burn -in كه در قبل توضیح داده شد، حتی در مانیتورهای LCD جلوگیری میكند.
چهارم، میزان نوساناتی كه مانیتور احتمال دارد در موقع كار داشته باشد را به حداقل برسانید، این نكته را بخصوص در مورد مانیتورهای كامپیوترهای كتابی مورد توجه قرار دهید. پنجم، امروزه پیكسلهای از بین رفته به عنوان ملاكی برای تعیین میزان عمر LCD ها بكارمیروند. دقت كنید كارخانهای كه مانیتور را از آن میخرید در صورت بروز مشكل، سیاستهای مناسبی برای جایگزین كردن مانیتور ارایه داده باشد. (مثلاً در مورد مانیتور LCD وجود ۲-۳ پیكسل از كار افتاده (نقاط سفید) به مفهوم از رده خارج بودن آن مانیتور است) و بالاخره صفحه نمایش را با مادهای غیر آمونیاكی و غیر الكلی پاك كنید شما میتوانید به جای آن كه شیشه پاككن را مستقیماً روی صفحه نمایش بریزید، محلول را بر روی دستمال گردگیری پاشیده، سپس صفحه نمایش را پاك كنید.
● محافظت از نوسانات برق
به غیر از عوامل داخلی كه كامپیوتر شما را تهدید میكنند، عوامل دیگری نیز وجود دارند كه سیستم شما را در معرض خطر قرار میدهند. این عوامل عبارتند از افزایش و كاهش ولتاژ برق و قطع ناگهانی برق. در هر ماه سیستم برق منزل شما بارها در معرض خطرهای مطرح شده قرار میگیرد و این وظیفهی دستگاه محافظ افزایش برق است كه از كامپیوتر شما در برابر این گونه تغییرات ناگهانی برق محافظت كند. غالب مردم از این امر بیاطلاع هستند كه خطوط تلفن نسبت به خطوط برق بسیار خطر سازتر بوده و در این خطوط هم نوسانات برق وجود دارد. لذا در موقع تهیهی دستگاه محافظ افزایش برق، لازم است در صورت امكان دستگاهی را تهیه كنیم كه محافظت از خطوط تلفن را نیز پشتیبانی كند.
برای محافظت از افزایش برق، روشهای گوناگونی وجود دارد. اما متأسفانه هر چه محافظت كنندهی شما بیشتر در معرض تغییرات ناگهانی برق باشد، به مرور از قدرت محافظت كنندگی آن كاسته میشود. غالب محافظت كنندهها به خاطر وظایف خود به مرور خراب میشوند. زمانی كه محافظتكنندهی شما از انجام وظایف خود باز ایستاد، زمانی است كه تغییرات جریان و ولتاژ میتواند به كلیهی تجهیزات جانبی سیستم صدمه بزند.
یك محافظتكننده خوب در كلیه موارد ذكر شده میتواند از سیستم شما محافظت كند، بجز وقتی كه صاعقه به كابل ورودی برق منزل اصابت كند كه باعث القاء جریان قوی بر روی آن میشود. برای تجهیز كامپیوتر خود با بهترین امكانات موجود حفاظتی، لازم است كهUPS تهیه كنید. اما از آنجایی كه UPS گرانتر است و كمتر به كار میرود، به همین دلیل بحث راجع به UPS را كنار میگذاریم و به بحث دربارهی محافظت كنندهها میپردازیم.
وقتی مشاهده میكنید كه یك محافظت كننده برق؛ دیگر سیستم شما را به درستی حفاظت نمیكند، آن را دور بیاندازید و به جای آن حفافظت كنندهی دیگری تهیه كنید كه با استاندارد UL ۱۴۴۹ SecondEdition سازگار باشد. SVR حد بالای ولتاژی است كه دستگاه محافظت كننده آن را از خود عبور میدهد، كه بهترین مقدار آن ۳۳۰ ولت و كمتر از آن میباشد. به استاندار UL زمینهای الحاق شده كه عمر دستگاههای محافظ برق را طبقهبندی میكند. این استاندارد دارای سه درجه میباشد. درجه A از نظر كیفیت بهترین درجه در میان درجات A,B,C میباشد. وسیلهای كه شما میخرید حتما باید دارای ضمانت نامهی طول عمر و یا چراغهایی كه بتوانند موفقیت محافظت كننده را از نظر میزان كارایی نشان دهند، باشد تا در زمان مناسب بتوانید محافظت كننده را تعویض و یا تعمیر كنید.
● محافظت از مابقی سیستم
دیگر اجزای كامپیوتر شما نیز عمر محدودی دارند. حتی CPU و دیگر مدارهای مجموعه مثل تراشههای حافظه و كارتهای توسعه نیز خراب میشوند. یكی ازعواملاصلی خارجی كه كامپیوتر شما را تهدید میكند، تخلیهی بار الكتریستهی ساكن (ESD) است. هنگامی كه لباس پشمی به تن دارید و یا پای خود را روی فرش میكشید، اگر دستگیرهی در را لمس كنید شوك كوچكی به شما وارد میشود كه نتیجه تخلیهبار الكتریسته ساكن است. مدارهای مجموعهی درون كامپیوتر شما نسبت به تخلیهی بار الكتریسته ساكن (ESD) فوقالعاده حساس هستند و این عامل میتواند موجب خرابی آنها بشود .
لذا هر بار كه درِ Case را بر میدارید، لازم است تمامی موارد احتیاطی توصیه شده را اجرا كنید تا الكتریستهی ساكن به سیستم شما صدمه نزند. به علاوه وقتی CPU را با سرعتی بالاتر از سرعت تعریف شده برای آن بكار میاندازید باعث بروز مشكلات متعددی برای CPU در اثر تولید حرارت بالاتر میشوید. تمام CPUها به علت عبور الكترون از مدارات آنها، تولید گرما میكنند و هر چه CPU در محیط گرمتری كار كند عمر مفید آن نیز كوتاهتر خواهد بود. لذا تمام آنچه كه شما به منظور حفظ طول عمر CPU خود میتوانید انجام دهید آن است كه مواظب باشید CPU خیلی داغ نشود. در شرایطی كه متوجه شدید CPU از شدت گرما قابل لمس نیست اولاً چك كنید آیا درِ Case به درستی بسته است و حتماً یك فن(Fan) و یا یك خنككننده قویتر نصب كنید تا از داغ شدن بیش از حد CPU جلوگیری كنید.
دستگاههای ورودی مثل صفحه كلید و ماوس این قدر مقاوم هستند كه تا مدتهای مدیدی برای شما كار كنند. هرگاه مایعی روی صفحه كلید ریخت قبل از تمیز كردن حتما" اول اتصال كابل صفحه كلید به كامپیوتر را جدا كنید و سپس بگذارید تا كاملاً خشك شود. اگر ماوس را تمیز نگه دارید، همواره میتوانید به خوبی از آن استفاده كنید. همواره با قراردادن و حركت ماوس بر روی Padهایی كه بدین منظور تهیه شده میتوانید از مشكلات كوچكی كه گرد وغبار به وجود میآورد، جلوگیری كنید. به علاوه هر گاه قسمتی از كامپیوتر خود را تمیز میكنید حتماً دستوراتی را كه در دفترچه راهنمای آن قید شده، رعایت كنید.
pooriamirani- کاربر متوسط
- تعداد پستها : 119
تاريخ التسجيل : 2009-10-24
العمر : 38
آدرس پستي : pooriamirani1291@yahoo.com
دانستنیها IT
بوروکراتها و تکنوکراتها بوروکراتها، دیوانسالاریها، قرطاس بازها، دیوانیها، اداریها، هر چه که اسمش را میخواهید بگذارید، اشکالی ندارد. اینها حاکمان اصلی سیستم اداری هستند. آنها هستند که میگویند ارباب رجوع چه باید بکند، چه نباید بکند؟
چه مدرکی یا سندی را باید بیاورد، به کجا برود؟ چه امضایی را بگیرد و چه مراحلی را طی کند.
بوروکراتها دوست دارند مراجعهکننده را از این اتاق به آن اتاق بفرستند، از این دبیرخانه به آن دبیرخانه از این طبقه به آن طبقه. آنها تعیین میکنند که پای ورقه هر مراجعه کننده چند پاراف، امضاء و تایید و دستور و پی نوشت باید داشته باشد.
سلسله مراتب را آنها میدانند، امروز برو فردا بیا، منتظر باش.تماس بگیر، جلسه است، امکان ندارد و باید ضوابط رعایت شود ورد دهان بوروکراتها است. اصولا آنها این همه مقررات و کش و قوس و این طرف و آن طرف کشاندن مراجعه کننده را برای این انجام میدهند که اگر نکنند، موجودیتی نخواهند داشت اگر قرار باشد کار هر فرد، در یک اتاق انجام شود، دیگران چه کارهاند؟
برای پرداخت یک قبض 500 تومانی باید اول بروی پیش یک کارشناس مسئول، فیش بگیری، آدرس بگیری و 2 کیلومتر آن طرف تر به شعبه بانکی که آنها تعیین کردهاند، پول واریزکنی و برگردی فیش را تقدیم کنی. تازه متوجه میشوی که باید یک سری مدارک جدید بیاوری، وقتی میپرسی چرا این مدارک را همان اول نخواستید پاسخ میدهند، ما مسئول کار دیگران، نیستیم این مشکل شما است، کسی از شما دعوت نکرده بود اینجا تشریف بیاورید،
جالب تر اینکه بوروکراتها، سطحبندی مختلف هم دارند، مدیر کارشناس و مسئول. مدیران خود به دستههای مختلف تقسیم میشوند، رئیس دایره، رئیس اداره، مدیرکل، معاون و رئیس کل. هیچ یک از این مدیران، تاکنون به این فکر نکردهاند که در عصر اینترنت و ماهواره چگونه میشود کار ارباب رجوع را راحتتر انجام داد. آنها مدیر خودشان هستند و اگر ارباب رجوع، مداوم مراجعه نکند پس فرق مدیر و ارباب رجوع چیست؟
بهترین تصمیمها و سیاستگذاریهای اجرایی و قانونی میتواند در چرخه بروکراسی اداری گرفتار آمده و خنثی و بیاثر شود شاید الان که این سطور را میخوانید هر یک از شما ادارات مختلفی مانند شهرداری، دادگستری، دارایی، بانک، تامین اجتماعی، آموزش و پرورش، دانشگاه، نیروی انتظامی، بیمارستان، استانداری و یا چندین سازمان و اداره دیگر پیش چشمتان مجسم شود و قطعا هر یک از شما چندین خاطره مفصل از فرآیند اداری پیچ در پیچ این نهادها در ذهن دارید.
مشکل بروکراسی در ایران و بسیاری از کشورهای جهان به عنوان یکی از دلایل عقبافتادگی و توسعه نیافتگی مطرح میشود.
دوستی تعریف میکرد که برای ثبتنام در یک دانشگاه سوئد از 2 ماه قبل وقت خاصی را تنظیم و به او اعلام کرده بودند زمان مقرر ساعت 15:10 صبح بود، دو ست ما ساعت 10 مراجعه میکند و پاسخ میشنود ساعت 15:10 است و راس 30:10 کار شما به اتمام میرسد، و چنین نیز شده بود.
چگونه است که در کشورهای توسعه یافته سیستم اداری قادر است زمان رسیدگی به یک پرونده را از 2 ماه قبل پیشبینی کند و راس ساعت مقرر آنرا انجام دهد، اما در سیستم بوروکراسی ما، ارباب رجوع باید پاشنه در اداره را از جا درآورد تا به کارش رسیدگی شود؟
در مقابل بوروکراتها، تکنوکراتها قرار دارند که کارشان فنی و تکنیکی است. آنها به جای کاغذ بازی، کار انجام میدهند. تولید و محصول دسترنج آنها قابل اندازهگیری است، بوروکراتها فقط زمان را سپری میکنند و واحد اندازهگیری کار آنها، ساعت کاری است. تکنوکراتها در همه نهادها با بوروکراتها میانه خوبی ندارند. البته این دو لزوما" ضد هم نیستند، اما بوروکراتها اگر بتوانند و از دستشان برآید چوب لای چرخ تکنوکراتها میگذارند.
مهندسان از جمله تکنوکراتهایی هستند که به عنوان مثال با طراحی سیستمهای مبتنی بر فناوری اطلاعات و اتوماسیون، کاروکاسبی بوروکراتها را کساد میکنند.
در ایران برنامههای مختلفی تحت عنوان «تحول اداری»، «انقلاب اداری» و... طراحی و اجرا شده است، ولی واقعیت این است که این برنامهها به جای حذف مراحل طولانی بوروکراتیک، خود مراحل جدیدی به آن افزوده و منجر به ایجاد ساختارهای جدید شدهاند، آنچه نارضایتی عمومی نامیده میشود تا حد زیادی ناشی از نحوه سرویسدهی همین بدنه بوروکراتیک دولتی به مردم عادی است فساد اداری، رشوهخواری و رشوهدهی، رانت و برخی دیگر از تخلفات اداری، معلول همین وضعیت پیچیده و درهم تنیده است.
برای تغییر این کلاف سردرگم تنها راه چاره، داشتن تفکر سیستمی و نگاه مردمی محور است. نگاهی که به جای ایجاد ساختارهای جدید اداری، فرآیندهای پرپیچ و خم اداری، ضوابط و آییننامههای متراکم و زاید و کاغذبازیهای بیمورد را اصلاح کند. برخی مدیران ایرانی با چنین تفکری نشان دادهاند که مسئلهدارترین سازمانها نیز اصلاحپذیر هستند.
چه مدرکی یا سندی را باید بیاورد، به کجا برود؟ چه امضایی را بگیرد و چه مراحلی را طی کند.
بوروکراتها دوست دارند مراجعهکننده را از این اتاق به آن اتاق بفرستند، از این دبیرخانه به آن دبیرخانه از این طبقه به آن طبقه. آنها تعیین میکنند که پای ورقه هر مراجعه کننده چند پاراف، امضاء و تایید و دستور و پی نوشت باید داشته باشد.
سلسله مراتب را آنها میدانند، امروز برو فردا بیا، منتظر باش.تماس بگیر، جلسه است، امکان ندارد و باید ضوابط رعایت شود ورد دهان بوروکراتها است. اصولا آنها این همه مقررات و کش و قوس و این طرف و آن طرف کشاندن مراجعه کننده را برای این انجام میدهند که اگر نکنند، موجودیتی نخواهند داشت اگر قرار باشد کار هر فرد، در یک اتاق انجام شود، دیگران چه کارهاند؟
برای پرداخت یک قبض 500 تومانی باید اول بروی پیش یک کارشناس مسئول، فیش بگیری، آدرس بگیری و 2 کیلومتر آن طرف تر به شعبه بانکی که آنها تعیین کردهاند، پول واریزکنی و برگردی فیش را تقدیم کنی. تازه متوجه میشوی که باید یک سری مدارک جدید بیاوری، وقتی میپرسی چرا این مدارک را همان اول نخواستید پاسخ میدهند، ما مسئول کار دیگران، نیستیم این مشکل شما است، کسی از شما دعوت نکرده بود اینجا تشریف بیاورید،
جالب تر اینکه بوروکراتها، سطحبندی مختلف هم دارند، مدیر کارشناس و مسئول. مدیران خود به دستههای مختلف تقسیم میشوند، رئیس دایره، رئیس اداره، مدیرکل، معاون و رئیس کل. هیچ یک از این مدیران، تاکنون به این فکر نکردهاند که در عصر اینترنت و ماهواره چگونه میشود کار ارباب رجوع را راحتتر انجام داد. آنها مدیر خودشان هستند و اگر ارباب رجوع، مداوم مراجعه نکند پس فرق مدیر و ارباب رجوع چیست؟
بهترین تصمیمها و سیاستگذاریهای اجرایی و قانونی میتواند در چرخه بروکراسی اداری گرفتار آمده و خنثی و بیاثر شود شاید الان که این سطور را میخوانید هر یک از شما ادارات مختلفی مانند شهرداری، دادگستری، دارایی، بانک، تامین اجتماعی، آموزش و پرورش، دانشگاه، نیروی انتظامی، بیمارستان، استانداری و یا چندین سازمان و اداره دیگر پیش چشمتان مجسم شود و قطعا هر یک از شما چندین خاطره مفصل از فرآیند اداری پیچ در پیچ این نهادها در ذهن دارید.
مشکل بروکراسی در ایران و بسیاری از کشورهای جهان به عنوان یکی از دلایل عقبافتادگی و توسعه نیافتگی مطرح میشود.
دوستی تعریف میکرد که برای ثبتنام در یک دانشگاه سوئد از 2 ماه قبل وقت خاصی را تنظیم و به او اعلام کرده بودند زمان مقرر ساعت 15:10 صبح بود، دو ست ما ساعت 10 مراجعه میکند و پاسخ میشنود ساعت 15:10 است و راس 30:10 کار شما به اتمام میرسد، و چنین نیز شده بود.
چگونه است که در کشورهای توسعه یافته سیستم اداری قادر است زمان رسیدگی به یک پرونده را از 2 ماه قبل پیشبینی کند و راس ساعت مقرر آنرا انجام دهد، اما در سیستم بوروکراسی ما، ارباب رجوع باید پاشنه در اداره را از جا درآورد تا به کارش رسیدگی شود؟
در مقابل بوروکراتها، تکنوکراتها قرار دارند که کارشان فنی و تکنیکی است. آنها به جای کاغذ بازی، کار انجام میدهند. تولید و محصول دسترنج آنها قابل اندازهگیری است، بوروکراتها فقط زمان را سپری میکنند و واحد اندازهگیری کار آنها، ساعت کاری است. تکنوکراتها در همه نهادها با بوروکراتها میانه خوبی ندارند. البته این دو لزوما" ضد هم نیستند، اما بوروکراتها اگر بتوانند و از دستشان برآید چوب لای چرخ تکنوکراتها میگذارند.
مهندسان از جمله تکنوکراتهایی هستند که به عنوان مثال با طراحی سیستمهای مبتنی بر فناوری اطلاعات و اتوماسیون، کاروکاسبی بوروکراتها را کساد میکنند.
در ایران برنامههای مختلفی تحت عنوان «تحول اداری»، «انقلاب اداری» و... طراحی و اجرا شده است، ولی واقعیت این است که این برنامهها به جای حذف مراحل طولانی بوروکراتیک، خود مراحل جدیدی به آن افزوده و منجر به ایجاد ساختارهای جدید شدهاند، آنچه نارضایتی عمومی نامیده میشود تا حد زیادی ناشی از نحوه سرویسدهی همین بدنه بوروکراتیک دولتی به مردم عادی است فساد اداری، رشوهخواری و رشوهدهی، رانت و برخی دیگر از تخلفات اداری، معلول همین وضعیت پیچیده و درهم تنیده است.
برای تغییر این کلاف سردرگم تنها راه چاره، داشتن تفکر سیستمی و نگاه مردمی محور است. نگاهی که به جای ایجاد ساختارهای جدید اداری، فرآیندهای پرپیچ و خم اداری، ضوابط و آییننامههای متراکم و زاید و کاغذبازیهای بیمورد را اصلاح کند. برخی مدیران ایرانی با چنین تفکری نشان دادهاند که مسئلهدارترین سازمانها نیز اصلاحپذیر هستند.
pooriamirani- کاربر متوسط
- تعداد پستها : 119
تاريخ التسجيل : 2009-10-24
العمر : 38
آدرس پستي : pooriamirani1291@yahoo.com
صفحه 1 از 1
صلاحيات هذا المنتدى:
شما نمي توانيد در اين بخش به موضوعها پاسخ دهيد